خوراکی, ادویه و چاشنی محلی

ادویه و چاشنی محلی

ادویه و چاشنی محلی

ادویه چیست؟

ادویه ها و چاشنی طعم دهنده های معطر، دانه ها، میوه ها، پوست، ریزوم ها و سایر قسمت های گیاهی هستند. چاشنی و ادویه جات هزاران سال است که برای چاشنی و نگهداری غذا، به عنوان دارو، رنگ و عطر و به عنوان کالای تجاری از ارزش بالایی برخوردار بوده اند.آن ها به صورت خشک فروخته می شوند، اما بدان معنا نیست که ادویه جات ماندگاری نامحدودی دارند. طعم قوی آن ها با گذشت زمان از بین می رود، به خصوص اگر در معرض نور و هوا قرار بگیرند.

مزایای استفاده از ادویه‌جات

شناخته‌شده‌ترین کاربرد ادویه‌ها تاثیر آن‌ها در طعم و رنگ غذاست اما این تنها مزیت استفاده از این مواد نیست. بعضی از ادویه‌ها و چاشنی به غیر از کاربرد در آشپزی، به عنوان دارو و در مصارف درمانی هم کاربرد دارند. در ادویه شناسی یکی از موضوعات مهم خاصیت درمانی، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که در هر ادویه وجود دارد و این مسئله به اندازه تاثیر ادویه در طعم و مزه غذا اهمیت دارد.

به طور کلی مزایای استفاده از ادویه‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

1.تغییر طعم یا رنگ غذا

2.رساندن مواد معدنی و ویتامین‌های لازم به بدن

3.بهبود عملکرد اندام‌ها

4.افزایش سوخت و ساز بدن

5.تاثیر در درمان بیماری‌ها

6.کمک به خواب راحت

مزه سازی با ادویه

انواع ادویه‌ها به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند. برای استفاده از بعضی از ادویه‌های رایج آشپزی، باید آن‌ها را با سایر ادویه‌ها ترکیب کنیم، یا طی فرآیندی تفت دهیم تا قابل استفاده شوند و طعم همیشگی خود را حفظ کنند.

آشنایی با روش تهیه ادویه‌ها و تاثیر آن‌ها در مزه سازی یکی از مسائل مهم در پخت غذاهای خوشمزه نیز هست. به عنوان مثال ادویه‌هایی که طعم یا طبع شیرین دارند معمولا برای استفاده در غذاهای شیرین مناسب هستند. مثلا وانیل یا هل معمولا در کیک و شیرینی‌پزی استفاده می‌شوند اما همین ادویه‌ها با ترکیب سایر موارد طعمی جدید می‌سازند و در سایر غذاها هم قابل استفاده می‌شوند. مثلا هل با ترکیب دارچین، زردچوبه، نمک، فلفل، ادویه کاری و… ادویه اصلی خورش قیمه هم هست.

رایج‌ترین انواع ادویه‌ در آشپزی

تنوع ادویه‌ها بسیار زیاد است، تنوع ادویه‌ها در جهان به بیش از 100 نوع می‌رسد و این عدد فقط مربوط به ادویه‌های خالص است. در واقع با ترکیب هرکدام از ادویه‌ها با هم می‌توان انواع ادویه‌های دیگری را تهیه کرد که طعم و مزه‌ای جدید داشته و کاربرد آن‌ها به طور کامل تغییر می‌کند.

و در فرهنگ آشپزی ایرانی ادویه‌ها جایگاه مهمی دارند و استفاده از آن‌ها در انواع غذا، شیرینی و حتی نوشیدنی‌ها رایج است. حالا به معرفی چند مورد از ادویه‌های مهم و پرکاربرد در آشپزی می‌پردازیم:

1. انواع مختلف فلفل

2. برگ بو

 3. انواع زیره

4. هل

5. دارچین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *