نقش مایه های طبیعی به سبک استیلیزه به میزان بسیار زیادی با رنگ مایه سیاه تا قهوهای بر روی ظروف نخودی شهر سوخته هم در داخل فریزها و هم به صورت انفرادی در زمینه های تزئینی مرکب مشاهده میشوند که گاهی نیز حالت و نقش آنها به صورت کاملا تناوبی است.
حیوانات معمولا انفرادی بر سطح ظروف ترسیم میشوند. نقش گله و یا دستهای از بز کوهی بر روی ظروف دیده نشده است، حتی نقش این حیوان در مقابل گیاهان نیز کمتر مشاهده شده است. در واقع حالت و سبک ترسیم حیوانات نیز مانند نقوش هندسی است.
در نقوش حیوانی فرش سیستان رایجترین نقش جانوران،نقش بز و گوزن است.
با توجه به اینکه نقوش سایر حیوانات که اسکلت آنها در شهر سوخته پیدا شده است، مانند: گاو، سگ، گربه و … نقش پردازی نشده اند، میتوان چنین نتیجه گرفت که تصویرگری در هنر سیستان بی ارتباط با مسائل آیینی و مذهبی نبوده است.
علاوه بر این، نقوش حیوانی فرش سیستان در عین سادگی، واجد کیفیات بصری و بوده و نشان از تجربه و تخصص والای هنرمند در ترسیم این نقوش دارد.
نقش پروانه به همین صورت نیز در قالی سیستان مورد استفاده قرار گرفته است. نقش عمدتا در فضای زمینه قالی به صورت پروانه ای با بالهای باز بهکار رفته است.